Domény a spekulace – Vydělávání na registraci a prodeji

Doména

S rozvojem internetu došlo i k značnému rozvoji nehmotného majetku. Jak se ovšem velmi rychle v tomto novém a neznámém prostředí zorientovat? V současné době můžete na internetu obchodovat i s nehmotným majetkem – doménami.

Co je to doménové jméno

Doména je propůjčený název serveru, který pomáhá uživatelům jednoduše najít požadovaný web nebo službu. Na místo zadání IP adresy serveru, složené z čísel, se jim nabízí zadat zapamatovatelnější slova. Nabízí se tak namísto 81.91.84.207 zadat financniblog.cz. Což se mnohem jednoduše pamatuje. Zároveň to ale přináší i problém – každou doménu může vlastnit jen jeden člověk. Takže i když je v ČR 10 000 prodejen obuvi, tak jen jedna jediná firma může provozovat e-shop na stránkách boty.cz. A samozřejmě každý z obchodů touží po takto snadno zapamatovatelném názvu. Nikdy nechce provozovat stránky na adrese krasne-boty-na-prodej-kvalitne.cz

Každá doména se skládá ze dvou částí. Domény prvního a druhého řádu. Například financniblog.cz – první řád je .cz, druhý řád je financniblog.

Jak technicky fungují domény

Každá doména prvního řádu má svého správce, který umožňuje registrace domén druhého řádu. Pro Českou republiku je správcem nic.cz, který umožňuje registrovat domény s koncovkou .cz.

Registrací domény se rozumí zaplacení ročního poplatku, čímž majitel získá právo na využívání a případný prodej během dalšího roku. Cena se pohybuje okolo 180 Kč až 200 Kč. Pokud si dané jméno zakoupíte, tak na něm můžete po dobu jednoho roku provozovat stránky nebo jej prodat za vyšší cenu jinému zájemci. Zároveň po uplynutí této lhůty máte přednostní právo doménu prodloužit na další období. Případně neprodloužit a dát možnost ostatním si doménu zaregistrovat. Pokud nezaplatíte poplatek na další rok, tak o ni přijdete.

Jaké jsou typy domén prvního řádu

Všeobecně jsou dva druhy domén. Generické a “státní”.

Mezi generické se řadí .com, .net, .info, .org… . Tyto domény jsou určeny pro trh nezávisle na působení majitele. Tedy je využívají firmy a společnosti z celého světa nezávisle na tom, ve které zemi podnikají.

“Státní domény” jsou jedinečné pro každý stát. Česká republika má přidělenu koncovku .cz, Slovensko má .sk, USA má .us, Německo má .de … . Pokud se chystáte spekulovat a prodávat domény pro český trh, tak jednoznačně registrujte koncovku .cz. Pokud by například boty.cz měly hodnotu 500 000 Kč, tak boty.com můžete prodat již jen za 50 000 Kč a boty.org za 5 000 Kč.

Monetizace domén (jak vydělat)

Vlastníkům domén se nabízí celá řada možností, jak na vlastnictví domén profitovat. Pokud si dnes nějakou koupíte, tak se vám ji pravděpodobně nepodaří ihned prodat se ziskem. A než ji nechat ležet ladem, tak na ní můžete vydělávat alespoň nějaké drobné

  • Prodej – koupě domény a následný prodej za vyšší cenu
  • Parking – můžete se zaregistrovat u některé z firem, která tyto služby nabízí. Ta na ni následně umístí své reklamy a vám platí za každé kliknutí. Zpravidla když lidé chtějí koupit skříň, tak někteří vyzkoušejí zadat skrine.cz – ocitnou se na vaší stránce, kliknou na reklamu a vy získáte peníze.
  • PPC, Affil – vytvoření webu s reklamními prvky. Zde je již situace složitější a náročnější. Na doméně vytvoříte funkční stránky, které budete aktivně propagovat. A lidem, kteří na ně budou chodit, budete opět zobrazovat reklamu. Nebo je přeposílat na e-shopy, od kterých obdržíte za jejich nákup provizi.
  • E-shop – umístění na doménu obchod prodávající zboží. Z hlediska času nejnáročnější.
  • Firma – umístění na doménu firemní prezentaci nabízející služby (pokud podnikáte v oboru).

K tomu, aby mohla být doména výhodně prodána, musí být nejprve levně koupena. K získání domény slouží nejčastěji následujících pět způsobů.

1.1 Doménu si zaregistrujete

Základním principem získání domény je její registrace pomocí některého z českých registrátorů domén. Cena registrace domény se pohybuje mezi 180 – 200 Kč vč. DPH. Při výběru registrátora se nevyplatí zohledňovat cenu. Vyhneme se tak například povinnosti dodání notářsky ověřeného podpisu při prodeji domény, což u dražšího registrátora vůbec nemusí být potřeba. Základní registrátoři: www.subreg.cz, www.tele3.cz, www.wedos.com. Není snad ale potřeba dodávat, že doména musí být volná – nesměl vás nikdo přeběhnout a zaregistrovat si ji před vámi. Z tohoto důvodu může být hledání kvalitního názvu velmi dlouhé – ty nejlepší jsou již zabrány.

1.2 Nabídka k odkoupení

Samozřejmě spousta vhodných domén je již obsazena a vlastní je někdo jiný. V takovém případě lze majiteli poslat nabídku k odkoupení a nabídnout mu za ni přiměřenou cenu. K získání kontaktu slouží takzvaná WHOIS databáze, která poskytuje kontaktní informace na majitele domény. Naleznete ji na www.nic.cz/whois/.

1.3 Aukce doménových jmen

Kromě pevných nabídek se pořádají i aukce domén. Pokud majitel pro ni nemá využití, tak ji nabídne ve veřejné aukci. Takové nabídky naleznete například na www.webtrh.cz nebo www.webdeal.cz.

1.4 Expirované domény

Pokud předchozí majitel domény neuhradí poplatek za další období tak je doména uvolněna pro registraci další osobou. Na internetu existuje několik služeb, které tyto domény okamžitě po uvolnění zaregistrují. Jedná se zpravidla o velmi hodnotné domény, které mají daleko vyšší cenu než je cena jejich registrace. Proto není v lidských silách je zaregistrovat. Ihned po uvolnění se na ni vrhnou rychlé počítače a během milisekundy ji ihned koupí.

To ale není na překážku – stále je můžete koupit. Aukce expirovaných (odchycených) domén se nachází na www.daukce.cz nebo na www.domenove-aukce.cz.

Hodnotu domény ovlivňuje několik zásadních faktorů, ne každá má hodnotu vyšší než registrační poplatek.

2.1 Oborové domény

Domény, které se týkají jednoho konkrétního oboru. Nemusejí popisovat jen činnost ale i například zboží.

  • zahradnidomky.cz
  • pujcky.cz
  • deskoveradiatory.cz
  • nebankovnihypoteky.cz
  • cihly.cz
  • stavitelstvi.cz

2.2 E-shopové domény

Základní přímou monetizací je prodej pomocí internetový stránek. K provozování je nutné mít lehce zapamatovatelnou a sdělitelnou doménu – například pro reklamu v rádiu. Bude-li mít majitel doménu jednoznačně specifikujícího jeho zboží, nemá konkurence žádný způsob, jak tuto výhodu vyrovnat.

  • sperky.cz
  • obleceni.cz
  • mrazaky.cz
  • parfemy.cz
  • prstynky.cz

2.3 GEO domény

Prodej zájezdů přes internet je jedním z oborů, kde se točí nejvíce peněz. V současnosti jsou na koncovce .cz obsazeny všechny státy světa, všechna česká města a většina světových významných měst. Stále lze od majitelů odkoupit nevyužitou GEO doménu a počkat na růst cen. Případně narazit na zapomenutou neregistrovanou doménu.

  • chorvatsko.cz
  • alpy.cz
  • pardubice.cz
  • francie.cz
  • pariz.cz

2.4 Poskytování služeb

Každá firma touží vlastnit doménu přesně popisující obor její činnosti. V doménovém světě může být ovšem pouze jedna firma vítězem. Díky tomu jsou tyto domény velmi žádané a i cenné.

  • zatepleni.cz
  • betonovani.cz
  • uklid.cz
  • prodejbytu.cz

2.5 Domény nevhodné k investici

Domény naprosto nevhodné ke spekulaci jsou takové, které nabízejí samotné poskytnutí žádané služby již navštívením stránky. Tedy že uživatel dostane co žádá přímo ihned navštívením stránky.

  • veseleobrazky.cz
  • zabavnavidea.cz
  • kriminalnipovidky.cz
  • aktualnizpravy.cz

Uživatel navštěvující tyto stránky nemá zájem koupit žádné zboží ani si sjednat nějakou službu. Vybuduje-li majitel na zmíněných doménách stránky, tak mohou být úspěšné a populární. Protože ale uživatel nenavštěvuje web s účelem utratit peníze, bude velmi těžké “je z něj dostat” a tedy klesá i cena domény.

  1. Milan says:

    Udělal jsem si takový malý průzkum dosud volných jednoslovných CZ domén. Výsledek jsem se rozhodl prezentovat. Nečekejte žádný zázrak, ale pár pěkných domén se tam dá najít.